Noutăţi

Prima ediție a Forumului pentru mobilitate durabilă și dezvoltare metropolitană

 

În perioada 20 - 21 martie, la Sibiu, a avut loc prima ediție a Forumului pentru mobilitate durabilă și dezvoltare metropolitană, organizat de către Club Metropolitan alături de Asociaţia pentru Mobilitate Metropolitană (AMM).

Club Metropolitan este grupul de experți pentru mobilitate durabilă și dezvoltare urbană, înființat în anul 2007 de Club Feroviar și extins cu sprijinul operatorilor de transport public, al instituțiilor și autorităților naționale și locale, al mediului academic, al industriilor și serviciilor de transport de pasageri și transport urban de marfă. Club Metropolitan identifică, susține și promovează cele mai eficiente politici și practici aplicate la nivel European în domeniul mobilității durabile și dezvoltării urbane.

Asigurarea unui cadru legislative european şi naţional în domeniul organizării transportului public, creşterea calităţii transportului public prin investiţii în infrastructură şi în vehicule moderne, planuri de mobilitate, strategii pentru eficientizarea acesteia dar şi nevoia de investiţii în soluţii IT pentru transportul public (sisteme de informare pentru călători sau management de trafic) s-au numărat printre temele abordate de către participanţii la prima ediție a Forumului pentru mobilitate durabilă şi dezvoltare metropolitană. Participanţii la dezbateri au subliniat importanţa asigurării unui transport public durabil în vederea atragerii unui volum cât mai mare de călători către transportul în comun, în special tineri, dar şi în vederea descongestionării reţelelor urbane şi metropolitane.

„Asociaţia Internaţională pentru Transport Public (UITP) apreciază efortul făcut de autorităţi pentru îmbunătăţirea transportului public şi pentru depăşirea greutăţilor pe care le impune organizarea unui astfel de sistem. „Cred că dacă noi ca şi comunitate de transport public vrem să avem un transport  durabil şi eficient trebuie să facem eforturi să investim mai mult dar şi să asigurăm un cadru legislativ pentru dezvoltarea acestuia”, a precizat Artur Perchel, Manager UITP pentru Europa Centrală şi de Est.

Ion Dedu, Director Departamentul Transporturi – Primăria Municipiului Bucureşti, a punctat câteva provocări pe care le întâmpină mobilitatea în Bucureşti şi în zonele sale adiacente şi a schiţat o scurtă radiografie a etapelor pe care le va parcurge Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti (AMTB) în vederea ameliorării situaţiei traficului actual din Bucureşti, punând accentul pe dezvoltarea unor proiecte comune cu Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB), Metrorex dar şi cu CFR Călători pentru reluarea traficului pe Inelul Feroviar din jurul capitalei.

România este în acest moment în plin proces de reorganizare adminsitrativă, dezbaterea publică fiind concentrată asupra ideii de regiune, iar din perspectiva transportului durabil este deosebit de important ca aceste regiuni, alături de zonele metropolitane în plină efervescenţă să aibă definite competenţe corecte şi reale în organizarea şi finanţarea mobilităţii.

Ştefan Roşeanu, Directorul General Club Metropolitan, a susţinut că în acest sens este „important să se facă o distincţie între modul de acordare a licenţelor în transportul rutier bazat pe împărţirea între judeţean şi interjudeţean şi nevoia de a defini corect licenţierea transportului metropolitan, ca un transport de interes local organizat între localităţi si de competenţa asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară. Interesul autorităţilor publice pe acest subiect ne îndeamnă să ne gândim că în perioada următoare planurile de mobilitate vor avea ca punct central un transport ecologic şi orientat către dezvoltarea economică a spaţiilor metropolitane.”

Ivo Cré, Project Manager în cadrul POLIS a prezentat viziunea pentru 2030 şi chiar 2050 a Comisiei Europene pentru un transport durabil şi o mobilitate metropolitană reală precum strategia cuprinsă în Cartea Albă a Transporturilor.

Tõnu Karu, reprezentantul oraşului Tallinn la Uniunea Europeană a oferi participanţilor la forumul de la Sibiu câteva detalii despre decizia administraţiei din capitala estonă de a oferi exclusiv locuitorilor Tallinnului un transport public gratuit.

Adrian Boldurescu, Director, Direcţia generală transport public – Primăria Chişinău a vorbit despre problemele de organizare cu care se confruntă direcţia sa şi a oferit câteva detalii despre investiţiile pe care Primăria Chişinău le va face în vederea optimizării transportului public oferit celor un milion de locuitori.

„Problemele diferă de la oraş la oraş, nu se pot generaliza şi nu au un numitor comun” a declarat István Tibor Tóth, Director General al Companiei de Transport Public din Szeged Acesta a făcut o prezentare interesantă a situaţiei transportului public din micul oraş din Ungaria, punctând faptul că „în ultimii zece ani s-a observat o scădere a numărului de pasageri cu tramvaiul şi troleibuzul însă au crescut în special călătoriile cu bicicleta.” „S-au investit, în ultimii ani, 30 miliarde forinţi, aproximativ 100 milioane euro, în proiectul privind electrificarea transportului public, atât pentru tramvaie cât şi pentru troleibuze. Proiectul este aproape de finalizare, iar în decursul acestuia au fost extinse sau reabilitate câteva linii de tramvai şi s-au achiziţionat câteva tramvaie şi troleibuze” a precizat Tibor Tóth.

Reprezentantul oraşului Szeged este însă de părere că oricât de util ar fi pentru un oraş acest tip de investiţie, în timp, 5 -10 – 15 ani, ea devine foarte costisitoare din punct de vedere al mentenanţei liniilor şi al parcului de vehicule.

„Oraşe precum Paris, Budapesta, Bucureşti sau Chişinău nu se pot compara cu Szeged, acesta este un oraş mic, iar problema oraşelor mici, care însumează 5 kilometri în diametru, este aceea că transportul public nu pare să fie profitabil”, a menționat Tóth.

Oraşul Szeged a înregistrat în ultimul timp o scădere a numărului de pasageri în transportul public. „În perioada 2008 – 2011 transportul public a scăzut cu 10%, de la 47% în 2008 la 37% în 2011, în aceeaşi perioadă transportul cu autoturismul personal a scăzut de la 22% la 21%. Numărul celor care au ales mersul pe jos a crescut de la 22% la 23%, în perioada menţionată. O creştere considerabilă s-a putut observa în ceea ce priveşte utilizarea bicicletelor ca mijloc de transport. Numărul celor care foloseau bicicleta era în 2008 de 42.230 iar în 2011 numărul acestora a crescut la 93.537 utilizatori, astfel putem observa o creştere a deplasărilor cu bicicleta de la 9% în 2008 la 19% în 2011”, a mai arătat Tibor Tóth.

Nicolae Dragu, Business Development Manager – Alstom Transport Romania, a făcut o scurtă prezentare a conceptului de tramvai-tren Alstom care este folosit și în Paris.

Gabriel Stanciu, Director Divizie Rail Systems IC RL Siemens, a vorbit despre autobuzul electric Siemens care, în prezent, circulă și pe străzile din Viena.

Cezar Grozavu, Manager Public – Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Regional, Direcţia Gestionare Programe din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a vorbit despre elaborarea unor planuri de mobilitate urbană integrată ce vor fi create pentru cei şapte poli de creştere – Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Iaşi, Ploieşti şi Timişoara şi pentru Bucureşti, strategie ce a fost agreată de către MDRT şi Comisia Europeană. „Implementarea acestor planuri va deveni cadrul proiectelor de transport urban ce vor fi finanţate prin Programul Operaţional Regional – POR pe perioada 2014 – 2020 prin fonduri FEDR.” a precizat Cezar Grozavu.

Ciprian Barna, Director General – Zona Metropolitană Oradea a subliniat faptul că autoritatea pe care o conduce este în curs de realizare a unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă.

András Ekes, Director executiv în cadrul Institutului de Cercetare Metropolitană din Budapesta a arătat câteva dintre problemele cu care se confruntă administraţiile locale şi transportul public din oraşele situate în Europa Centrală şi de Est, „problemele fiind cauzate în principal de starea precară a infrastructurii şi de parcul de vehicule, destul de învechit în marea majoritate. Toate acestea duc la scăderea atractivităţii transportului public”, a punctat András Ekes, creionând în final o serie de soluţii pe care  Institutul de Cercetare Metropolitană din Budapesta le-a identificat în vederea revitalizării transportului public şi a asigurării unei mobilităţi metropolitane durabile.

Adrian Popa, Director General – Tursib/ Vicepreşedinte URTP, a declarat: “Pentru creşterea cotei transportului public, vrem să implementăm proiecte ce implică realizarea  conexiunilor între transportul feroviar şi cel public urban. De asemenea, tot în acest scop avem proiecte de colaborare cu 18 municipalităţi din Europa ce vizează optimizarea serviciilor pentru persoanele cu dizabilităţi”.

În ceea ce priveşte îmbunătăţirea transportului public, societatea de transport public din Sibiu, Tursib, a implementat în ultimii patru ani proiecte ce au determinat creşterea constantă a numărului de pasageri. „Sibiul are o populaţie de 150.000 de locuitori, iar Tursib înregistrează circa 100.000 de călătorii, trendul acestora fiind ascendent. Acum patru ani aveam un număr de călători de 60.000 şi am ajuns la 100.000”, a precizat Adrian Popa.

Marek Grochowski, Project Engineer – IVU Traffic Technologies, a făcut o prezentare a modului de taxare a biletelor și abonamentelor prin sistemul E-ticketing.

Bogdan Ivașcu, Key Account Manager – UTI Group, a vorbit despre sistemul inteligent de taxare cu cardul, implementat de RATB București.

Concluzionând, s-a arătat ca discuțiile purtate în cadrul primei ediții a Forumului pentru mobilitate durabilă şi dezvoltare metropolitană s-au dovedit a fi foarte interesante și utile astfel că s-a decis să se mai organizeze și alte ediții ale acestui Forum.

Următoarea ediție va avea loc în data de 9 octombrie, la Bucureşti.

Dokumentumtár
Fotógaléria
Tirgu Mures Tirgu Mures 2

Tovább a galériához